Sunday, December 29, 2013

Apps Quran untuk iPad, iPhone dan Android

Kali ni V nk share dan ulas application Al-Quran yang terbaik untuk digunakan pada iPad, iPhone dan Android.

1. iQuran (iPad and iPhone)

Untitled
iQuran HD (iPad)

iQuran HD seperti gambar diatas ni adalah application Quran yang V pakai dan sangat disyorkan untuk sesiapa yang nak beli dan download dari iTunes pada harga USD1.99. App ni boleh play bacaan dari ayat ke ayat. Ada banyak senarai Qari dan V pilih Sheikh Mishary Al-Afasy sebab dia yang paling sedap bacaannya. App ni pun boleh copy ayat ke facebook atau guna button copy ayat.

App ni juga ada color coding pada ayat-ayat Quran untuk menandakan tajwid.

iQuran HD
Full screen (iPad), touch pada screen untuk keluar pop-up seperti diatas

iQuran
View iQuran pada iPhone

App iQuran ni sangat cantik jika menggunakan iPad atau iPhone retina. Setiap wording nampak sangat sharp.

2. Quran Reader HD (iPad)

Untitled
Quran Reader HD (iPad only)

Yang kedua ni plak sesuai untuk menggantikan mashaf buku sebab rupanya memang serupa buku dah pun. Tapi Qarinya cuma seorang sahaja, Sheikh Abdelbasit Abdelsamad. Ada tafsir dan terjemahan. Jika nak dibandingkan dengan iQuran, app ni berada dalam statusnya yang tersendiri sebab ada orang yang suka jika screen Quran ni lebih menyerupai buku.

App ni dikeluarkan oleh developer Batoul Apps.  Dijual pada harga USD6.99. Sebenarnya iQuran juga dijual pada harga paras lebih kurang sebegini dahulu. Tapi sekarang dah jadi murah.

3. iQuran (Android)

The best Quran app in iphone finally in android #iquran
View dari HTC One

Maaf, V tak berapa reti guna android ni, walaupun dulu pernah guna HTC HD2 dan Android (tak ingat model). Ini phone ayah yang punya.

iQuran baru sahaja dilancarkan untuk Operating System Android. Ini pun baru tahu bila search dalam Play Store. Harganya tetap sama USD1.99. Sebenarnya banyak apps Al-Quran dalam android, tapi ada pernah dibongkarkan bahawa terdapat Quran yg sengaja disalah cetak. Oleh itu berhati-hati dalam memilih app yang percuma di Android Store.

Nampak cantik kalau guna tablet android (ini photo yang diambil dari website)

Ini facebook page iQuran untuk sebarang pertanyaan;

http://www.facebook.com/iQuran

V tiada tablet Android, maka gambar diatas diambil dari Play Store (link pada tajuk).

Untuk sesiapa yang menggunakan Windows smartphone, ada app Quran yang V pernah pakai dulu pada HTC HD2, masa tu Quran ni namanya KFGQPC, yang mengeluarkan app ni datangnya dari Quran Printing Complex King Fahd. Maka jaminannya ada disitu. Sekarang V search app tu dah tiada atau tak available linknya. Anda boleh cuba mungkin pada hari lain di linknya;

Perlu diingatkan, apa yang V tulis disini adalah syor setelah V menggunakan semua apps di sini. Namun jaminan bukan ditangan V. Semoga apa yang ditulis ini bermanfaat. Developer untuk iQuran dan Quran Reader HD adalah diharap terjamin qualiti hasil kerja dan application mereka.

Sekian untuk ulasan kali ini.

No comments: