Saturday, September 20, 2014

Pertama kali ke Istanbul menjejak Al-Fatih

Seminggu berlalu, barulah ada masa untuk update cerita terbaru di blog ni. Gambar dari DSLR pun dah habis process dan upload ke flickr. Sebenarnya hari kedua di sana tetiba lens 18-200 VR NIKKOR ni ada problem plak. Bila on jer, terus keluar bunyi bising dan lambat auto focus. Maka terpaksa shift ke manual focus. Balik Malaysia jer terus hantar ke Nikon Service Center.

Anyway, ini kali pertama berada di sini. Untuk trip kali ni selama seminggu, V pergi menyertai kumpulan Jejak Al-Fateh dan Raising Young Khalifah. Trip ini disertai Hj Saiful Nang dan Ustaz Syaari Abdul Rahman.

Sebelum hari berlepas, V dah study tentang sejarah Uthmaniah melalui buku Ustaz Syaari sendiri dan dah tengok movie Fetih 1453. Cerita yang memang best dan 90% mengikut fakta dan selebihnya unsur hiburan yang takde kena-mengena dengan sejarah Sultan Mehmed II Al-Fatih ni. Ada buku Ustaz Hasrizal, Menalar Makna Diri dan Cerita Cinta Ahmad Ammar yang dibeli, tapi yang dua ni belum habis baca pun lagi. Busy sesangat.

Penerbangan selama 11 jam menaiki Turkish Airlines. Rasanya inilah flight yang paling letih V naik. Sebelum ni ok jer bila naik 14 jam pergi London. Tapi mungkin sebab dah tua kot. Sampai jer sini, kitaorg naik bas yang disediakan dan check-in di hotel dulu. Kemudian terus kepada itinery yang pertama, melawat Muzium Panorama 1453.

DSC_0001
Panorama 1453

Muzium Panorama 1453 ni dibina bagi memberikan kesedaran sejarah kepada warga Turki yang pada hari ini tidak mengenali sejarah negaranya. Apabila jatidiri sebuah bangsa hilang identiti sejarah silamnya maka bangsa itu akhirnya lemah dan tiada semangat patriotik. Semua pameran di dalam ditulis dalam bahasa Turki, jadi kalau nak baca, kena dapatkan radio penterjemah. Tapi kitaorg ada wakil pelajar Malaysia dia Turki, jadi diaorg la jadi wakil jurucakap.

DSC_0005
Ustaz Syaari bersama monopodnya...;-p


Penerangan oleh Saudara Ziyad, Jejak Uthmaniah, Turki

Peta diatas menunjukkan bagaimana tentera Sultan Mehmed II memindahkan 70 kapal perang merentas tanjung tu. Rasanya nama tempat tu tanjung Golden Horn kot. Alamak..tak ingat nama.

DSC_0019

DSC_0013

Dua gambar diatas ni daripada lukisan 360 darjah keliling dinding. Pemandangan keadaan ketika kempen peperangan untuk menyerang tembok Kota Konstantine dari darat. Sebenarnya ketika fasa pertama serangan Al-Fatih, beliau dan tenteranya kalah teruk hingga hilang moral untuk menghabiskan kempen serangan pada kali ini. Ini adalah percubaan kali-13 kerajaan Uthmaniah untuk membuka kota ini. Sebelum Sultan Al-Fatih, ada 6 Sultan sebelum baginda telah sampai ke dinding kota. Baginda Al-Fatih adalah putera ketiga Sultan Murad II. Inilah visi baginda Rasulullah yang pertama kali dirintis oleh Abu Ayyub Al-Ansari. Sahabat Nabi ini mewasiatkan agar jenazahnya dikebumikan sehampir mungkin dengan dinding Constantinople agar beliau dapat mendengar derapan kuda sebaik pemimpin dan sebaik-baik tentera yang bakal menggegarkan bumi Byzantine ini.


"Konstantiniyye elbet bir gün feth olunacaktır. Onu fetheden kumandan ne güzel kumandan, onun askeri ne güzel askerdir!"


Sultan Mehmed II bukan sekadar datang ke dinding Konstantinople dengan doa, tapi dengan kekuatan teknologi yang dirintis sendiri oleh beliau, meriam Basilica sebanyak 6 buah khusus untuk merobek tembok yang paling kebal di dunia. Namun sebaliknya pada pihak Byzantine, mereka merasakan cukupnya tembok yang kuat double layer ni dan tak perlu lagi ditambah apa-apa.

Kekuatan meriam Basilica mampu mencapai jarak 2 kilometer dan bunyinya didengari sejauh 20km. Manakala Byzantine hanya bergantung kepada lastik greek fire yang ramuannya masih lagi misteri hingga ke hari ini. Itulah beza perjuangan Islam zaman dahulu berbanding sekarang. Perjuangan yang disertai dengan usaha tanpa mengenal penat dan lelah.

Itulah pentingnya kita mempelajari sejarah, kerana sejarah itu berulang-ulang cuma wataknya silih berganti. Apabila kita celik sejarah, maka kita tidak mudah melatah untuk mengkritik dan mengulas sesuatu pertistiwa yang berlaku di bahagian-bahagian dunia yang lain. Kita akan lebih bersikap matang dan mahu memahami apa yang tersirat.

Bersambung ke entry seterusnya...

No comments: