Saturday, September 20, 2014

Menziarahi makam Ahmad Ammar dan Abu Ayyub Al-Ansari

Hari pertama di Istanbul, letih sesangat sampai tertidur tak sedar dalam bas. Nasib baik tak layan movie sampai lebam dalam flight tu. Kena ingat nak tidur jugak untuk counter jet lag ni.

Dalam itinery kedua, kami menziarahi makam Ahmad Ammar terlebih dahulu sebelum ke makam Abu Ayyub Al-Ansari. Sebenarnya di kawasan perkuburan, V tak berapa suka untuk mengambil gambar. Pada pandangan V, ia bukanlah sebuah adab yang baik di kubur. Namun untuk ditunjukkan serba sedikit kepada yang tidak dapat pergi ke sini. Hanya beberapa kepingan gambar yang V ambil.

DSC_0035
Ahmad Ammar dalam kenangan. Photobomb by Hj Saiful Nang

Yang pergi tidak akan kembali, semoga kedatangan kami di sini dapat mengambil ibrah. Kita adalah pengembara muslim bukan sekadar pelancong suka-suka. Semoga Allah merahmati Ahmad Ammar. Inilah gambar yang diambil pada 8 September 2014 dan jangan ditambah sebarang cerita di dalam facebook. Tidak ada yang ajaib tentang tumbuhan subur di kuburnya kerana semua kubur ditanam pokok yang sama.

DSC_0043
Masjid Ayyub Sultan

Setelah selesai menziarahi makam Ahmad Ammar, kami meneruskan perjalanan tak jauh dari situ. Sebuah masjid di perkarangannya adalah makam Abu Ayyub Al-Ansari. Disini tempat bernama Eyub Sultan, tempat suatu ketika dahulu, semua Sultan yang ditabal akan datang ke sini untuk melafaz ikrar.

DSC_0048
Di sebalik dinding ni ialah Makam Abu Ayyub Al-Ansari

Pada saat kekalahan moral Sultan Mehmed II, datang guru baginda mengkhabarkan bahawa Allah Taala telah mengilhamkan kepada beliau menerusi mimpi tentang lokasi kubur Abu Ayyub Al-Ansari. Sebenarnya lokasi kubur sahabat Nabi ini telah dihilangkan oleh kerajaan Rom kerana penduduk ketika itu melakukan pemujaan yang bertentangan dengan ajaran Christian.

Setelah ditemui semula, inilah detik moral Sultan Mehmed II kembali untuk menyimpulkan serangan terakhir keatas Kota Konstantinople. Baginda telah mengarahkan 70 kapal perang membelah tanjung Golden Horn menerusi darat dan akhirnya mengejutkan Byzantine. Tentera Uthmaniah menang dan memasuki Kota Konstantinople pada 29 May 1453 setelah lebih 50 hari kempen.

DSC_0052

DSC_0053

Suasana dalam masjid Eyub Sultan. Mula-mula datang ke negara ni, rasa kekok sikit sebabnya budaya orang Turki mengambil wudhuk di luar masjid dan kemudian sarung balik stokin dan bawa sekali kasut dan susun di dalam rak yang disediakan di dalam masjid. Ada plastik di luar masjid yang disediakan untuk membungkus kasut.

DSC_0056
 Suasana jalan-jalan di depan masjid

Oleh kerana kedatangan kami bermukim pada 1 tempat yang sama lebih dari 3 hari maka, Ustaz Syaari menyebut bahawa kita tidak mendapat kelonggaran untuk jamak qasar. Itulah hukum yang V pegang jika bermusafir. Maka, kebaikannya semua solat fardhu kami akan cari masjid dan semua masjid yang kami singgahi ialah masjid yang berbeza-beza.

Bersambung...

No comments: