Monday, September 29, 2014

Menziarahi Masjid Al-Fateh dan makam baginda Sultan Mehmed II

Di sinilah bersemadinya jasad baginda Sultan Mehmed II Al-Fateh. Sebaik-baik pemimpin yang telah berjaya menawan kota Konstantinople pada peperangan kali ke-13 yang sebelumnya telah dirintis oleh 6 sultan sebelum baginda.

Mengenali baginda dan perjuangan sultan-sultan terdahulu sebelumnya, kita dapat merasakan bahawa kehidupan kita yang kita rasa sedang melakukan sesuatu untuk agama seolah-olah berada di tahap main-main. Perjuangan dahulu, mereka bekerja siang dan malam tanpa henti bahkan kehidupan baginda Sultan Mehmed ketika kecil pun tidak mendapat belaian kasih dari ayahanda baginda kerana terlalu sibuk dengan kempen peperangan dan percubaan pembukaan kota Konstanstinople.

Kalau ada yang tidak memahami sejarah Uthmanniyyah dan mempersoalkan kenapa kerajaan Islam Uthmanniyyah begitu bersungguh-sungguh dan terlibat dalam banyak siri peperangan dengan kerajaan Kristian Byzantine? Adakah Islam begitu suka kepada peperangan? Adakah Islam dan Kristian tidak boleh berdamai?

Maka ini jawapannya, kerajaan Islam telah bertembung dengan kerajaan Roman 800 tahun sebelum pembukaan Kota Konstantinople. Ketika itu kerajaan Islam ialah kerajaan Madinah yang diketuai sendiri oleh baginda Rasulullah. Baginda Nabi telah menghantar utusan kepada kerajaan Rom, namun Rom telah membunuh utusan baginda.

Sekiranya Rasulullah tidak mengistiharkan perang kepada Rom yang telah melanggar undang-undang antarabangsa ketika itu dengan membunuh diplomat, maka pasti kerajaan Rom akan memandang lekeh kerajaan Islam Madinah bahkan mungkin Rom akan menghantar tenteranya untuk melanggar Madinah. Maka terjadilah peperangan seperti Tabuk dan Yarmuk. Kesemua peperangan ini dalangnya adalah datangnya dari Kota Konstantinople. Justeru itu, timbullah visi dari baginda Rasulullah menyatakan kota itu pasti akan ditawan.

“Konstantinople akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……” (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Inilah bukti kerasulan baginda, ia bukan cakap kosong. Sekiranya visi tersebut tidak tercapai, maka pastilah musuh Islam akan mentertawakan Nabi dan memperlekehkan Islam. Visi tersebut akhirnya terlaksana selepas 800 tahun kemudian. Ini bukan kisah perjuangan yang dilakukan mengikut watak-watak yang muncul pada setiap zaman. Ia adalah sinergi perjuangan yang bersambung secara berterusan sehingga apabila sampai ke era Sultan Mehmed II Al-Fateh, semuanya telah dipermudah oleh ayahanda dan datuk-datuknya, generasi yang terdahulu.

Ketika kempen pembukaan Kota Konstantinople, baginda Sultan Mehmed II telah menghantar utusannya sebanyak 3 kali kepada Maharaja Rom ketika itu namun kesemuanya ditolak. Justeru itu, bukanlah sifat muslimin untuk suka berperang melainkan untuk menghapuskan kezaliman dengan cara yang paling baik. Sesungguhnya kerajaan Byzantine sejak dari dahulu adalah kerajaan samseng yang sentiasa mencari jalan untuk membuli dan berperang dengan kerajaan Islam.

Dipendekkan cerita, 29 Mei 1453, ketika Sultan Mehmed memasuki Kota Konstantinople selepas menang dalam peperangan. Baginda menuju masuk ke Aya Sophia dan melihat ramai rakyat awam Konstantinople berada di dalam untuk mendapat perlindungan. Namun baginda Sultan telah berdialog kepada mereka bagaikan memujuk anak kecil dan baginda telah bersujud di dalam Aya Sophia yang seterusnya telah ditukar menjadi masjid.

Jika ada yang mengatakan tiada toleransi kepada penganut Kristian ketika itu, sebenarnya tawaran untuk mengekalkan Aya Sophia sebagai gereja telah dijamin oleh Sultan Mehmed II ketika utusannya datang menawarkan pembukaan kota secara aman. Namun setelah kota ini ditawan, gereja Aya Sophia ditukar menjadi masjid kerana tawaran tersebut terbatal kerana perutusan itu ditolak. Semua binaan dan mural berunsur Kristian di dinding cuma ditutup dengan kain dan buktinya boleh dilihat sehingga ke hari ini apabila dinding Aya Sophia dipamerkan dan terdapat gereja disebelahnya yang masih dikekalkan fungsinya ketika pemerintahan Sultan Mehmed II. Bukan dari sifat tentera muslimin merosakkan binaan dan artifek. Bahkan dari cerita sejarah yang ditulis oleh BBC, menyebut pembukaan kota ini jauh lebih "manusia" dari perang saudara Kristian pada tahun 1204. Patriarch Byzantine ketika itu juga menyebut "kami lebih rela diperintah oleh orang berserban daripada yang bertopi Latin".

DSC_0090
Jalan menuju ke Masjid Al-Fateh di atas sana

DSC_0096
Kawasan perkarangan Masjid Al-Fateh. Di tengah ni adalah tempat berwuduk untuk lelaki sahaja

DSC_0100
Pemandangan kubah dalam Masjid

DSC_0104
Karpet yang tiada garisan. Macam mana diaorg menentukan jarak saf?

DSC_0105
Disini uniknya adab di Turki, ambil wuduk di luar, kemudian pakai balik stokin dan bawa masuk kasut dan susun di dalam masjid. Mulanya rasa susah, lama-lama istikhamah pun datang...huhu

DSC_0111
Inilah makam Sultan Mehmed II Al-Fateh. Penerangan sedang diberi oleh saudara Ziyad. Ustaz Syaari yang berbaju hijau tu.

Alhamdulillah, semua fakta sejarah yang ditulis dalam entry kali ini dapat diingati dengan jayanya. Semua maklumat ni juga diperoleh dari pembacaan buku-buku yang berkaitan dengan Sultan Mehmed II dan menerusi penerangan oleh Ustaz Syaari. Rasa cinta dengan subjek sejarah. Kata orang, jika kita tidak belajar sejarah, nescaya kita akan disumpah untuk mengulangi sejarah. Jika kita belajar sejarah nescaya kita juga akan disumpah untuk melihat orang yang tak belajar sejarah mengulanginya.

Sejarah mematangkan kita. Setiap hari V bangun pagi dengan sebuah harapan dan statement, masa lalu adalah kisah yang telah berlalu, telah pergi dan V tidak akan mampu mengubahnya. Hari ini adalah kisah baru dan masih ada baki umur tersisa untuk menulis kisah yang lebih baik dari semalam.

I am who I am today because of the choices I made yesterday.

No comments: