Sunday, October 12, 2014

Hagia Sophia, Istanbul

Sekarang slot untuk melawat Aya Sofya atau Hagia Sophia. Asalnya dulu ketika era Byzantine, inilah gereja yang paling besar. Namun setelah ia ditawan oleh Sultan Mehmed II, maka ia ditukar menjadi masjid.

Apabila sampai era pemodenan Turki oleh Mustapha Kamal Attaturk, ia akhirnya ditukar menjadi muzeum. Ketika ia menjadi masjid, semua painting dan artifek Byzantine dipelihara rapi dan cuma ditutup dengan kain. Itulah kehebatan toleransi dalam Islam.

Ketika mula-mula Sultan Mehmed II memasuki perkarangan Aya Sofya, terdapat ramai rakyat Byzantine mendapatkan perlindungan di dalam untuk melindungi diri dari peperangan. Baginda telah berbicara kepada rakyat Byzantine seperti memujuk kanak-kanak. Di dalamnya baginda Sultan telah sujud ke tanah sebagai tanda syukur disaksikan rakyat Byzantine.

Baginda juga meletakkan pengawal tentera di sekitar Aya Sofya bagi mengelakkan dari kalangan tentera Uthmaniyyah merosakkan sebarang binaan di dalamnya beberapa hari selepas penawanan Konstantinople.

Hingga ke hari ini, ia masih sebuah muzeum. Jika ada berita yang tersebar di internet yang mengatakan Aya Sofya telah menjadi masjid. Ia sebenarnya sebuah pembohongan.

DSC_0224
Cuaca tak berapa panas dan pemandangan di luar sangat cantik

DSC_0237
On the way masuk ke dalam Aya Sofya

DSC_0240
Cantik pemandangan kubah di atas yang berwarna keemasan

DSC_0244
Di sebelah sini ada kerja-kerja membaikpulih. Tak tau la membaiki painting atau struktur bangunan

DSC_0248
Di tingkat atas, di sini tempat Maharani Byzantine duduk ketika upacara keagamaan sedang berlangsung

DSC_0251
View dari tingkat atas

DSC_0260
Di atas kubah separuh sana ada gambar Saint Mary dan Jesus

Lighting di dalam Aya Sofya agak gelap dan ada beberapa painting tidak dibenarkan menggunakan flash supaya painting tidak rosak akibat cahaya yang intensive. Maka kenalah guna ISO 800 - 1000. Sorry gambar-gambar di atas tak berapa menjadi sebab V memang sangat gagal dalam lighting begini....;-p

No comments: