Sunday, November 23, 2014

Melawat Istana Topkapi

Rasanya dah hampir 3 minggu tak sambung lawatan ke Istanbul ni. Alamak, sibuk giler ni. Rasanya nk kena habiskan jugak semua entry pasal Istanbul malam ni juga.

Selepas kitaorg jenjalan di Hagia Sophia, tiba masa untuk singgah di Istana Tokapi. Dalam kawasan ni terdapat banyak pameran berkenaan artifek-artifek sejarah umat Islam. Antaranya, rambut dan gigi Rasulullah, tongkat Nabi Musa, baju keluarga Nabi dan lembaran Al-Quran.

Berkenaan tongkat Nabi Musa tu, bila di tengok, tongkat tu taklah tinggi sangat dan ia halus tak terlalu tebal. Anyway, V agak skeptikal berkenaan tongkat Nabi Musa ni, betul ker ini tongkat Nabi Musa. Ehhhmm.....

Anyway, that is not the point. Umat Islam disuruh untuk mengambil pelajaran dari Al-Quran bukannya memuja tongkat Nabi. V ada tanya Ustaz Shaari, "tongkat Nabi bukan dah hilang ka, lepas Nabi campakkan ke laut merah tu?"

Ustaz Shaari jawab; "eh.. mana ada". Rasanya Ustaz pun tergelak bila dengar soalan ni.

DSC_0278
Ini pintu masuk bahagian dalam Istana Tokapi tu, ramai betul pelancong

DSC_0279
Dah masuk dalam, mula-mula nampak, kawasan bahagian dapur. Besarnya dapur...

DSC_0282
Ni yang kawasan atas tu la, jenjalan sini dulu.

DSC_0295
Dalam tengah bersiar-siar di tengah taman yang luas ni, ada pertunjukan Mehter; unit dari Tentera Turki yang memainkan alat muzik. Ini adalah military band tertua di dunia.

DSC_0303
Memang sedap dan bersemangat bila dengar diaorg mainkan muzik tu

DSC_0309
Tengok ha, ramai giler, memang tak dapat view nak snap gambar dgn selesa.

DSC_0312
Ok, masa untuk masuk kawasan lain plak.

DSC_0313
OK, ni la kawasan yang ada semua bahan artifek yang disebutkan tadi.

Dalam beberapa kawasan pameran, tak dibenarkan ambil gambar. Tapi Saiful Nang ada curi-curi snap gambar tongkat Nabi Musa tu. So kalau nk tengok gambar tongkat tu, mintak kat dia....haha

Sebenarnya V tak berapa suka nak berjalan di tengah-tengah crowded people ni. Rasa lemas. Jadi banyak bilik-bilik pameran dalam ni V cuma lalu dengan lajunya. Malas nak tengok lama-lama.

No comments: